fredag 26 februari 2021

Författarporträtt: Annie Erixon


Berätta lite kort om dig.


Min debutbok Drakfödd hade release den 8 februari och jag jobbar just nu på del två i Legenden om Den eviga isens land. Som helt ny författare handlar allt om ett lärande och det är fantastiskt roligt att få titta in i hur bokbranschen fungerar. Det är också lite nervöst hur boken kommer tas emot och om den ens kommer nå ut till någon större kundkrets.

När och vad väckte ditt intresse för fantastiken?

Första gången jag såg Sagan om Ringen på bio. Jag har alltid älskat det som anses vara övernaturligt men först då insåg jag att det fanns en hel genre och jag har aldrig lämnat det spåret…

Vem eller vad har inspirerat dig till att skriva och när började du skriva?

Jag har alltid skrivit. Så länge jag kan minnas. Och alla som någonsin läst några av mina texter har uppmuntrat mig, särskilt mina föräldrar. Inspiration finner jag överallt. I ett samtal med en vän, en särskilt bra bok, ifrån naturen omkring mig.

Drakfödd påbörjades 2017 och den har fått växa fram steg för steg. Den handlar om det klassiska onda och goda men även vad som gör det värt att leva och utvecklas. Den handlar också om hur viktigt det är att känna till historien och kunskap som tidigare generationer har lämnat efter sig. Det är frågor som är viktiga för mig och något jag hoppas kunna förmedla vidare.

Någon författare (eller annan person) som har betytt mycket för ditt eget skrivande?

Såklart hämtas mycket inspiration ifrån Tolkien. Men jag uppskattar mer och mer berättelser där det inte är helt självklart vem som är ond eller god, så som i George. R.R. Martins böcker eller Joe Abercrombie för att nämna några exempel. En personlig favorit är Scott Lynchs Gentlemen bastards även om jag aldrig skulle kunna skriva en berättelse som den.

Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?

Det roligaste (och lättaste tror jag) är att skapa karaktärerna och världen de ska leva i. Jag börjar alltid där, sedan får handlingen komma lite av sig själv. Det är däremot svårt att veta om man har rätt balans mellan action, miljöbeskrivningar och djupare dialoger så att berättelsen verkligen blir underhållande.

Hur ser din skrivprocess ut?

Kaos. Min skrivprocess är definitivt ett kaos. Jag börjar alltid på frihand (har alltid ett anteckningsblock med mig) och då skriver jag ner det jag kommer på just där och då. Ibland är det en hel scen, ibland en replik eller beskrivning, allt i total oordning. Sedan ska detta passas in i mer kronologisk ordning och då jobbar jag i Word på datorn. Jag har ingen plan från början om hur allt ska se ut, utan det kommer alltid efterhand och ändras om flertalet gånger också.

Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete, familjeliv?

Jag skriver i perioder. Och då gör jag inte mycket annat än skriver. Som tur är bor jag ensam så det påverkar ingen annan än mig. Men med heltidsarbete, häst (och just nu en trädgårdskurs) räcker timmarna sällan till och det blir ofta dåligt med sömn när kreativiteten flödar…

Berätta någonting som du tror att dina läsare inte känner till om dig.

Jag älskar sarkastiska citat.

Är det något du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?

Naturen. Naturen måste få ta plats i texten, och jag hoppas att min kärlek till naturen kan smitta av sig på andra så att vi alla blir lite mer rädda om den enda jord vi har.

Vad är det konstigaste/udda du gjort för ett bokprojekt?

Jag har ännu inte behövt utsätta mig för något värre än sena nätter och högst osociala perioder i mitt skrivande.

Vad kan du berätta om vad du har på gång härnäst?

Release för min första bok var den 8 februari. Så nu är det bara att fortsätta försöka få nummer två i serien färdig.

[Bibliografi]

Drakfödd (Ekström & Garay, 2021)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar