söndag 28 februari 2021

Jenny Lundin: Slaktmarker

Titel: Slaktmarker
Författare: Jenny Lundin
Sidantal: 168
Förlag: Swedish Zombie

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

Patrik Manfred är en finanskille som drömmer om pengar och framgång. När företaget han jobbar på tas över av en ny ledning får han chansen att visa vad han går för. I sin iver att visa sig duglig begår han ett ödesdigert misstag. Eller är det en komplott han utsätts för? En komplett orkestrerad av HR-chefen Lovisa Adler? När Patrik försöker ta sig ur knipan kastas han in i en malström av händelser som snabbt rör sig mot själva existensens utmarker.

Mina tankar:

Detta är författaren Jenny Lundins debutbok, hon har tidigare skrivit noveller. Det är den tredje boken i förlaget Swedish Zombies Den Nya Skräcken, som är en serie kortare romaner och, som namnet säger, rör sig inom skräcken.

När jag började läsa boken så började jag dra lite liknelser med huvudkaraktären i American Psycho, som heter Patrick Bateman. Vet inte om det var för att den utspelade sig i finansvärlden och/eller att karaktärerna har samma förnamn. Och att det är en rätt så blodig historia. Karaktärerna är inte direkt lika men jag vågar ändå på mig en gissning att det kanske finns någon slags hint med detta. Det även vara jag som ser kopplingar som inte existerar.

Det är en rätt så blodig och surrealistisk handling som målas upp för våra ögon när vi läser denna. Vi vet inte vad som är sant och vad som bara finns i karaktärens fantasi, det är en balans som hålls uppe igenom hela berättelsen. Eller är det så att allt är sant? I denna berättelse, som kan liknas en feberdröm, kan vi aldrig vara säkra.

När det kommer till stämningen så skulle jag vilja säga att det finns någon som liknas med stämningen som man får när man ser en film av David Lynch, det finns något som man inte ser och förstår allt av men det ligger där som en obehaglig hinna över handlingen. Nu menar jag inte obehaglig i något negativt utan det är den känslan man vill ha när man läser eller ser skräck. Något som får dig att spänna dig och bli nervös. Varför vi vill få känna den känslan vet jag inte, men många och jag är en av dem, gillar att bli skrämda av skräck. Nu kanske inte denna bok är så kryptisk som Lynchs filmer brukar vara men det är han jag kommer att tänka på.

Språket är lätt att ta till sig och det finns även ett djup i det. Skräckstämningen infinner sig och det finns gott av det blodiga, eller om man skall kalla det för det köttiga.

Boken innehåller även en extra novell, en bonusnovell som det står. Efter att ha läst klart huvudberättelsen så förväntade jag mig en fristående berättelse. Men till min glädje så var det en novell som utspelar sig en stund efter händelserna i romanen. Jag tycke att denna extranovell gav en extra dimension till handlingen som utspelade sig i själva romanen. Den förklarar en del saker men den bygger även vidare på andra saker och vi inser att det kanske är något ännu större som är på gång här.

Så denna är en perfekt läsning om du vill ut på en resa på skäckens väg, det blir en psykedelisk tur ner i hommage till den klassiska skräcken men även den moderna. Ser fram emot att läsa mer från författaren.

Häftad Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar