lördag 27 februari 2021

Joni Huttunen: Elddjur

Titel: Elddjur
Författare: Joni Huttunen
Sidantal: 240
Förlag: Doppelgänger

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket.


Baksidestext:

I himlen brinner rävarnas eld och i Lumi brinner saknaden. Endast kylan och fysisk ansträngning kan få henne att glömma.

Lumi, en ung lovande skidtalang, blir erbjuden och en plats på ett elitläger. Det är hennes chans att nå toppen och hon ger allt. Men under de stenhårda träningspassen händer något. Nya skrämmande nivåer av tillvaron visar sig och hon ställs inför flera svåra val och ett djupt mörker.

Mina tankar:

Detta är författaren Joni Huttunens andra bok, den första heter Barrfiolernas Rike som skall vara en spökhistoria. Även denna rör sig bland det mystiska och övernaturliga.

Vi möter det unga skidåkarhoppet Lumi, som kommer in på ett skidåkarläger. När hon är ute i skidspåret och pressar sig till det yttersta så stöter hon på något som hon aldrig har upplevt förut, hon upplever att hon kommer till en annan plats och hon ser saker som inte borde existera. Hennes tränare kallar det för väggen, att hon har tagit sig igenom en hinna till en annan plats eller dimension.

Det är lite av en surrealistisk handling som målas upp. Vi befinner oss nära naturen då i form av den kalla vintern, när vi är där ute i naturen så är det lätt att kunna föreställa sig att det finns något mer där ute, något som vi kanske bara kan ana, en annan plats. Gränsen mellan verklighet och det övernaturliga suddas ut och vi kan träda över den.

Jag tycker att författaren verkligen har fått till stämningen när det kommer till miljöerna med vinterlandskapet. Det övernaturliga eller mystiska lägger till en extra dimension till handlingen och den känns stabil och att den hör hemma i den.

Det övernaturliga är inte skrämmande på det sättet som en rysare brukar vara så därför vill jag inte direkt klassa den som en skräckberättelse, och jag tror inte det är heller det som författaren vill få fram. Men det övernaturliga eller det okända kan skrämmas på ett annat sätt och det är just det som den gör i denna handling, det ligger en fara i det övernaturliga, men det finns även något annat. Något som har att göra med huvudkaraktären och att hon behöver finna sig själv eller i alla fall en plats i livet.

Jag är ju inte så intresserad i sport och när jag började läsa denna så tänkte jag att det kanske skulle bli för mycket av det så att jag tappade intresset, men det behövde jag inte ha varit rädd för. Delen med skidorna och sporten har en central roll men den tar inte överhand utan istället så flyter den bra ihop med resten av handlingen och utgör en helhet som hänger ihop och fungerar tillsammans med varandra.

Så jag rekommenderar denna till alla som vill ha en berättelse som tar upp en del filosofiska aspekter om livet och kryddar det med en dos övernaturligt. Det finns både ett djup och en spänning i handlingen. Jag kommer absolut att läsa mer av denna författare, får spana in hans debutbok också för den har jag inte läst ännu.

Häftad Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar