fredag 5 februari 2021

Författarporträtt: David Renklint


Berätta lite kort om dig.

Jag är utbildad gymnasielärare i svenska och religionskunskap, men jobbar just nu som bibliotekspedagog. Jag bor i Siljansnäs, en by utanför Leksand, i Dalarna, med fru och dotter. Kärleken till berättelser slutar inte vid skrivande och läsande, utan jag konsumerar också en hel del film, serier, spel och serietidningar.

När och vad väckte ditt intresse för fantastiken?

Jag lärde mig tidigt att älska skräckfilmer. Hajen och Candyman var mina barnvakter. Det utvecklades till en kärlek för allt skräckrelaterat, och ledde senare in till fantasy också. På den tiden hade jag aldrig hört ordet fantastik och fattade inte vad fantasy hade med skräck att göra, men jag var bara nöjd över att alla coola böcker stod nära varandra på biblioteket.

Vem eller vad har inspirerat dig till att skriva och när började du skriva?

Jag har alltid skrivit i någon form, men det var min fru som fick mig att våga på riktigt. Att våga erkänna att det borde och kunde vara mer än en hobby. Jag började skriva på riktigt, med syftet att skriva ett manus, 2014.

Någon författare (eller annan person) som har betytt mycket för ditt eget skrivande?

Stephen King, så klart. Hans bok Att skriva och de kändaste av hans skönlitterära böcker har betytt mycket för mig. Han är vår tids största berättare. Jag är också ett stort fan av Neil Gaiman och mitt examensarbete handlade om Oceanen vid vägens slut. Och på hemmafronten bör Ajvide Lindqvist nämnas. Jag gav min debutskräckis till honom på bokmässan och min fru sa till mig att hon aldrig någonsin hade sett mig så nervös förut 😂

Min förläggare Tove på B. Wahlströms har betytt väldigt mycket för mitt skrivande, och det är också sanslöst utvecklande att jobba med en riktig redaktör på ett riktigt förlag också.

Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?

Ofta går jag efter regeln att om det är tråkigt att skriva är det antagligen tråkigt att läsa, och därför skriver jag typ bara sånt jag tycker är roligt. Men ibland tycker jag att det är liiiite för kul med expositionen och världsbygget, att ha en vis gammal gumma som maler på om gamla gudar, mytologi, legender och historia. Svårast är att skriva läskigt och jag tar gärna den enklare äckelvägen.

Hur ser din skrivprocess ut?

Jag började som freestylare med en cool idé och och en intressant karaktär, men nuförtiden planerar jag mer innan jag börjar skriva på riktigt. Men jag får inte ha för detaljerat synopsis, för då blir jag uttråkad och vill inte skriva. Det måste vara kortfattade stolpar som ger mig utrymme för nyfikenhet. Jag skriver gärna från början till slut, men jag tror att slutet blir bäst om jag vet från början hur det ska sluta och jag jobbar mot det.

Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete, familjeliv?

Jag sa upp mig från lärarjobbet och skulle gå all-in med skrivandet i samband med Blixtbarn-släppet. Schemat var fullt och jag skulle åka runt och visa upp min stolthet. Den släpptes fredagen den 13:e. Mars. Starten av corona. Allt blev snabbt avbokat. Men jag hade turen att få ett spännande vikariat som bibliotekspedagog, och Blixtbarn har gjort väldigt bra ifrån sig trots corona och trots att jag inte har kunnat resa runt i landet och trycka upp den i folks ansikten. Men drömmen är alltid att skriva på heltid.

Berätta någonting som du tror att dina läsare inte känner till om dig.

Jag har typ femton tatueringar.

Är det något du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?

Som religionsvetare tycker jag att det är superspännande med allt religiöst, oavsett om det rör sig om en incestuös sekt som i Järvflickan eller faktiska gudaväsen som i Blixtbarn.

Vad är det konstigaste/udda du gjort för ett bokprojekt?

Tyvärr är jag den tråkiga typen som gör nästan all research online. Men sen sitter man där med sökhistoriken från helvetet och googlar typ förruttnelseprocesser, hur svullet ett vattenlik kan bli eller vilka giftiga växter som dödar snabbast.

Vad kan du berätta om vad du har på gång härnäst?

I mars 2021 släpps Blixtregn, uppföljaren till Blixtbarn, på B. Wahlströms. Senare samma år kommer Spindelhuset, en 6-9-rysare, på samma förlag. Resten är än så länge inofficiella saker och jag har intressanta möten med flera olika förlag, angående projekt i olika genrer och för olika åldrar. Men mer blir det :)

[Bibliografi]

Romaner:

Det går en liten ängel (Miramir/Whip Media, 2018)
Järvflickan (Miramir/Whip Media, 2019)
Blixtbarn (B. Wahlströms, 2020)

Antologier:

Över en vårfika (Ariton Förlag, 2017)
Grimm (Marchetti Förlag, 2017)
Jul igen (Nohiding Förlag, 2017)
#jagärhär-boken (Piratförlaget, 2018)
Sjön (Miramir/Whip Media, 2018)
Folktro (Miramir/Whip Media, 2019)
Jul igen (Nohiding Förlag, 2019)
Berättelser från Bårhuset13 svarta sagor - 1873 (Swedish Zombie, 2019)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar