söndag 21 februari 2021

Författarporträtt: Mattias Olsson


Berätta lite kort om dig.

Jag heter Mattias, är 27år och bor tillsammans med min sambo och son i Eslöv. Jag jobbar som butiksmedarbetare och skriver just nu också på uppföljaren till min debutroman Mokadji - Den gyllene stenens kraft. När jag inte skriver gymmar jag, hänger ute i naturen eller drar på cykelutflykter och grillar i skogen.

När och vad väckte ditt intresse för fantastiken?

Redan som liten älskade jag sagor och äventyr. Jag hittade på egna berättelser som jag berättade för mina föräldrar och syskon innan jag kunde skriva. Ofta så lekte jag också egna sagoäventyr tillsammans med mina kompisar som fick vara olika karaktärer i berättelserna. Men det var nog först när Harry Potter och Sagan om ringen kom på film som intresset väcktes på riktigt. Det var också i den vevan som jag skrev min första berättelsen om Sirius och Erik, som är grunden till Mokadji.

Vem eller vad har inspirerat dig till att skriva och när började du skriva?

Jag har fått mycket uppmuntran från mina lärare, genom hela min skoltid.

Jag har alltid fantiserat om andra världar och lekte mycket fantasy lekar, så som att fäktas med pinnar, skjuta låtsas pilbåge på monster, med inspiration från bland annat Sagan om ringen. Intresset för att skapa egna fantasyvärldar växte mer och mer och i åttoende klass fortsatte jag att skriva på berättelsen om Sirius och Erik.

Någon författare (eller annan person) som har betytt mycket för ditt eget skrivande?

JK Rowling, och Christopher Paolini skulle jag nog säga. Jag inspirerades mycket av att Paolini var så ung när han gav ut Eragon vilket gav mig förhoppning om att själv kunna skriva en bok i tonåren. Hans story var något som gav mig mycket inspiration och fick Mokadji att börja växa till något mer än bara en berättelse.

JK Rowling har också varit väldigt betydelsefull. Jag började läsa Harry Potter redan i första klass och slukades helt av hennes magiska värld.

Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?

Jag tycker om att skriva om miljöer och långa händelsekedjor. Men om jag inte är i Flow blir det bara krystat. Det jag har svårast för är nog dialoger och sekvenser där det inte händer så mycket.

Hur ser din skrivprocess ut?

Processen har sett olika ut mellan böckerna. Första boken har ingen egentlig början eftersom den bara utvecklats. Så det var mer eller mindre bara redigering. Den andra boken, som jag skriver på nu var därför lite läskig att påbörja, bland annat för att det var så annorlunda. Men det jag gjorde var att jag strukturerade upp en tidslinje över vad som skulle behöva ske. Därefter delade jag upp den i 21 kapitel som jag sammanfattade men några meningar. Sedan var det bara att börja skriva. Jag skrev först en kladd, bara för att få ihop storyn. Inga djupa beskrivningar, actionscener eller dialoger. Jag ville bara få ner allt och se om det gick ihop. Det fanns en hel del uppenbara brister i tidslinjen men när jag fått ihop första utkastet var många problem lösta. Nu sitter jag och redigerar manuset och då jobbar jag mycket med färgkodning. Jag markerar det som behövs utvecklas, tas bort, skrivas om osv i olika färger så att jag vet vad jag ska fokusera på när jag går igenom texten.

Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete, familjeliv?

Jag skriver när det blir tid över till det. Det brukar i princip alltid vara sent på kvällarna. Beroende på hur sent det blir brukar det bli någonstans mellan 30-90 minuter.

Berätta någonting som du tror att dina läsare inte känner till om dig.

Jag har varit med och riggat scenen till Avicii vid en spelning i Malmö. Dock så var han inte så känd vid den tidpunkten, så det var inte förrän långt efter som jag insåg att det var han.

Är det något du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?

Djurrätt! Jag tycker att samhällets syn på djur, särskilt de djur vi äter och klär oss i, är fruktansvärd.

När jag skrev första boken så utgick jag endast från mina tidigare manus men nu när jag skriver på andra boken har jag det mer i åtanke.

Vad är det konstigaste/udda du gjort för ett bokprojekt?

Kan inte komma på något konstigt. Däremot tog jag kontakt med en pilot för att få flygscenen i första kapitlet i första boken så trovärdig som möjligt.

Vad kan du berätta om vad du har på gång härnäst?

Just nu skriver jag på andra boken om Sirius och Eriks äventyr i Mokadji och den 25:e Februari släpps första boken som ljudbok.

[Bibliografi]

Mokadji - Den gyllene stenens kraft (Visto Förlag, 2019)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar