fredag 5 mars 2021

Författarporträtt: Jo Salmson (Catharina Wrååk)

Foto: Cato Lein

Berätta lite kort om dig.


Eddings serie "Sagan om Belgarion" har ni väl läst, de flesta av er. Om jag säger att det var jag som läste fram den, hittade på de svenska titlarna och skrev baksidestexterna så fattar ni hur länge jag har funnits i bokbranschen ...

Jag började arbeta på B. Wahlström Bokförlag, först som redaktionsassistent, sedan redaktör och till sist chef för barnboksutgivningen. Därefter var jag förläggare på Bonnier Carlsen i en hel massa år. Blev sedan chef för barnboksutgivningen på Natur & Kultur. Och innan jag slutade (för att skriva på heltid) hann jag med att starta ett nytt litet (rätt kortlivat) förlag på Bonnierförlagen: Mix Förlag.

Alltså, jag minns när SF-bokhandeln var en liten lokal på Atlasgatan, där alla rökte bland bokhyllorna och det stod gamla kaffemuggar överallt.

Jag har alltid älskat fantasy och science fiction.

Mina arbeten på de olika förlagen har inneburit att jag fått välja ut och vara med om att publicera böcker i även de genrerna.

Kanske inte så många som jag önskat och velat - men en hel del har det faktiskt blivit genom åren.
Jag har fått arbeta med fantastiska författare! Neil Gaiman, Terry Pratchett, David Eddings, Scott Lynch, Christoffer Paolini, Naomi Novik, Brian Jacques, Tamora Pierce, Lian Hearn är ett urval av de utländska. Kristoffer Leandoer, Henrik Larsson, Lotta Olivecrona, Magnus Nordin, Johanna Strömqvist, Anders Björkelid, Julia Sandström är några av de svenska.

Skickliga översättare har jag samarbetat med också. Storheter som Ylva Spångberg, Lena Karlin, Olle Sahlin, Peter Lindforss, Johan Frick. (Jag hade den stora äran att få vara med och ge ut Johan Fricks egen bok ”Enkel biljett till nattens ände” som utkom postumt på Mix Förlag. Om ni inte redan hittat fram till den så beställ den på närmsta bibliotek och läs!!!)

Jag fick se Star Wars-filmerna 1 och 2 på specialvisningar, medan de fortfarande var en mix av filmat och tecknat, innan alla specialeffekterna var på plats (gav ut böckerna).

Jag har haft Neil Gaiman på middag hemma vid köksbordet, skickat Terry Pratchett till fel adress när han skulle bli intervjuad av ZTV, ätit lunch på Grand med Philip Pullman och hans fru …

Jag kan berätta om en skräckfylld middag på en bokmässa i Bologna, när Brian Jacques tvingade alla sina utländska förläggare att sjunga visor vid bordet, ett land i taget (jag kan INTE sjunga och det serverades bara två glas vin).

Svårast, och roligast, var nog att arbeta med Terry Pratchetts böcker tillsammans med översättarna. Alla ordskämt, som ofta bygger på dubbla betydelser. Omöjliga att översätta. Vi fick tillåtelse av Terry att hitta på egna ordvitsar och ordvridningar, i hans anda. Stoltast är jag nog över hur titeln "Witches Abroad" (översättare Olle Sahlin) blev "Häxor i faggorna" - vad nu en fagga är för något. Gissa hur många dygns grubbel det krävde!

Förlåt om detta blev lite ”när jag mötte Lassie”, men jag fylldes av plötslig nostalgi och en insikt om vilket privilegierat yrkesliv jag haft. Det är fantastiskt att jag fått möjlighet att ge svenska läsare tillgång till böcker som jag själv har älskat!

Det är inte ett yrkesliv jag har, längre. Inte som förläggare, i alla fall.

För nästan tio år sedan fattade jag ett beslut. Att vara förläggare kräver så otroligt mycket engagemang och ett ständigt uppdaterat know-how. Jag hade börjat skriva själv, flera böcker om året. Ärligt talat höll jag på att arbeta ihjäl mig. Det gick inte längre!

Jag skulle våga ta klivet, lämna månadslönernas trygghet och förlita mig på royalty, skolbesök och biblioteksersättning.

Och … det har faktiskt fungerat. Dryga trettio böcker har det blivit, för barn och ungdom. Nära en halv miljon ex, eller nåt sånt.
Det har varit ett stort äventyr det också! Obegripligt. Ensammare. Men spännande.

Fast just nu, när jag skriver det här, så saknar jag mitt förläggarjobb så att det svider i bröstet.

När och vad väckte ditt intresse för fantastiken?

Mamma läste högt för mig och mina syskon - Bilbo, Narnia, Den förtrollade mässingsknoppen. Och när jag som tonåring läste Heinleins ”Egen rymddräkt finnes” upptäckte jag SF-genren.

Vem eller vad har inspirerat dig till att skriva och när började du skriva?

Min första bok, ”Den försvunna staden”, kom ut 2007. Idag finns det massor av lättläst fantasy på svenska, men då fanns det nästan ingenting alls. När Peter Bergting dök upp på förlaget och visade sina illustrationer föddes en idé i mig. Jag ville be någon skriva en fantasyberättelse som han sedan kunde rita bilderna till. Men vem … Jag funderade över alla de författare jag kände och arbetade med. I något slags rus av inspiration började jag skriva själv.

Jag har nog alltid skrivit - men aldrig blivit färdig. Ni vet, börjat på såna där långa, tjocka fantasyäventyr som är nästan omöjliga att ro i hamn. Inte förrän jag nu började skriva för en yngre målgrupp lyckades jag komma hela vägen till punkt.

Och då hade jag fått problem! Jag kunde ju inte komma till mina förläggarkollegor och be dem läsa. Inte kunde jag gå till något annat förlag heller. Det var därför jag hittade på pseudonymen Jo Salmson (Salmson är min mammas flicknamn). I början var det inte meningen att någon skulle få veta att boken var min.

Ni kan ju tänka er hur det kändes att sitta med på utgivningsmötet, när min text diskuterades. Jag har aldrig varit så tyst på ett möte, varken förr eller senare. Och efteråt, när det var bestämt att manuset skulle ges ut, fick jag gå in till förlagets chef och erkänna att det var min text. Jag bokstavligen - bokstavligen! - skrapade med foten i mattan. Jag var så rädd att hon skulle bli arg, för jag hade ju faktiskt lurat dem. Men hon sa bara: ”Så roligt, Catharina, när kommer fortsättningen?” Ända sedan dess har jag fortsatt att skriva för en yngre målgrupp. Det passar mig. Det kräver stringens och exakthet, vilket hindrar mig från att rinna iväg. Man måste vara så i detalj genomtänkt för att hålla ihop en komplicerad berättelse på nästan inget utrymme alls. Varje ord, varje klang, varje rytm blir betydelsebärande. Det går inte att slarva eller gömma något i ett ordflöde … Det är en rolig utmaning som tar mycket längre tid än man kan ana!

Och Peter Bergting gjorde illustrationerna! Senare har jag även arbetat med Åsa Ekström och Natalia Batista när det gäller mina fantasyserier.

Någon författare (eller annan person) som har betytt mycket för ditt eget skrivande?

Alla de skickliga författare och översättare vars texter jag granskat och redigerat. Jag har lärt mig så otroligt mycket av att närläsa deras texter, verkligen fundera över dem. Jag har inspirerats av deras mod - för det kräver mod att skicka sina bok-barn ut i världen.

Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?

Svårast är första kapitlen i de senare delarna av en serie. Att lyckas påminna läsaren om det som hänt i förra boken utan att bli långrandig och urtråkig. Att väva in det i handlingen. Inte förivra sig utan våga låta somligt vänta till lite senare.

Lättast är när jag känner mina personer så väl att deras dialoger flyter utan att jag själv behöver blanda mig i så mycket.

Hur ser din skrivprocess ut?

Jag går runt och tänker på en ny berättelse, intensivt, ofta i över ett år.

Innan jag sätter mig ner och börjar skriva (vid datorn, alltid) behöver jag veta så mycket mer än det som ska stå i boken, i synnerhet om det är en fantasyserie. Inte för att jag sedan ska beskriva eller berätta om alla dessa detaljer, utan tvärtom! De behöver bli så självklara för mig att jag inte längre behöver beskriva dem.

Liknelse: Man beskriver ju inte mataffären om ens huvudperson kliver in för att handla, i nutid och här. Den inre bilden av affären är så fast utmejslad i ens huvud att man navigerar personen genom affären utan problem, och läsaren får ändå en tydlig bild av det som händer. Utan att man behöver skriva meningar som: ”Det fanns rader av hyllor där matvarorna stod exponerade. Mellan hyllorna blev det som gångar, där xx nu vandrade med en korg av plast i sin hand. Korgen var röd, och han hade lånat den i affären.”

De gånger jag slarvat över de här förberedelserna ("det här är väl inte att skriva heller, nu måste jag sluta lata mig och börja jobba”) har jag fått kasta och börja om.

Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete, familjeliv?

Hm. Skrivandet är ju mitt arbete, så jag har inte det problemet.

Berätta någonting som du tror att dina läsare inte känner till om dig.

Hm, ni vet väl nu att jag skriver under pseudonymen Jo Salmson? Jag har skrivit två faktaböcker också. Den om partikelfysik är översatt till koreanska. (Nej, bli inte imponerade! Den är för lågstadiebarn. BTJ-recensenten gillade den men tyckte att jag borde ha förklarat vad mörk materia är lite noggrannare och bättre. Det tycker jag också, ett nobelpris skulle inte sitta fel.) Den om rymden är översatt till flera språk, bland annat kinesiska. Tänk! Kinesiska barn lär sig om rymden med hjälp av text jag skrivit, och bilder av Axel E Rator (ännu en pseudonym, inte min) …

Är det något du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?

Jag har aldrig förstått mig på människor! Ända sedan jag var liten har jag läst böcker för att försöka förstå varför folk är som de är och gör som de gör. Så när jag skriver är det ytterligare ett försök att göra världen begriplig. Jag skriver in mina (vuxna, tant-baserade) funderingar i fantasyformen, så att en sjuårig unge kan packa upp det och få egna funderingar, utan att det känns som om jag skriver hen något på näsan. Så har ju sagan alltid fungerat - som ett sätt att få syn på sådant som man bara anat.

Vad är det konstigaste/udda du gjort för ett bokprojekt?

Måste välja något som hände efter skrivprocessen: När jag vid två tillfällen har blivit inbjuden av mitt ena kinesiska förlag, det som givit ut fantasyserien om Tam tiggarpojken, att resa runt och besöka skolor där. Att träffa tusentals barn på andra sidan jorden, som alla läst det som jag har fantiserat ihop … det är både magiskt och surrealistiskt.

Vad kan du berätta om vad du har på gång härnäst?

En ny lättläst fantasyserie där första delen är planerad att utkomma i september. För första gången kommer jag ut på ett annat förlag än Bonnier Carlsen. Har absolut ingenting att klaga på och det kommer fler böcker hos dem också! Men jag har längtat efter att få jobba med redaktören Johanna Strömqvist (Semic), vars egna vampyrböcker jag var med och publicerade på Mix Förlag. Nu får jag chansen! Efter trettio böcker behövde jag en nytändning i mitt skrivande, att bli utmanad på ett nytt sätt.

[Bibliografi]

Den försvunna staden - Almandrarnas Återkomst del 1 (Bonnier Carlsen, 2007)
Silveramuletten - Almandrarnas Återkomst del 2 (Bonnier Carlsen, 2007)
Hertigens soldater - Almandrarnas Återkomst del 3 (Bonnier Carlsen, 2008)
I stjälarens spår - Almandrarnas Återkomst del 4 (Bonnier Carlsen, 2008)
Genom drömmens rike
- Almandrarnas Återkomst del 5 (Bonnier Carlsen, 2008)
Tam tiggarpojken - Drakriddare del 1 (Bonnier Carlsen, 2009)
Tams svåra prov - Drakriddare del 2 (Bonnier Carlsen, 2009)
Jakten på Tam - Drakriddare del 3 (Bonnier Carlsen, 2009)
Tam i drakarnas stad
- Drakriddare del 4 (Bonnier Carlsen, 2009)
Tam och drakupproret - Drakriddare del 5 (Bonnier Carlsen, 2010)
Tam och nydraken - Drakriddare del 6 (Bonnier Carlsen, 2010)
De stulna barnen - Häxfolket del 1 (Bonnier Carlsen, 2011)
Fly Sol, fly - Häxfolket del 2 (Bonnier Carlsen, 2011)
Jo Salmson berättar om rymden (Bonnier Carlsen, 2011)
Magiska krafter - Häxfolket del 3 (Bonnier Carlsen, 2011)
Folket som försvann - Häxfolket del 4 (Bonnier Carlsen, 2012)
Hjälp! Jag gjorde illa Linn - Hjälp del 1 (Bonnier Carlsen, 2012)
Hjälp! Jag tappar bort en hund - Hjälp del 2 (Bonnier Carlsen, 2012)
Kungen kommer! - Maros resa del 1 (Bonnier Carlsen, 2013)
Hjälp! Jag hittar ett fusk - Hjälp del 3 (Bonnier Carlsen, 2013)
Jo Salmson berättar om pyttesmå partiklar (Bonnier Carlsen, 2013)
Skuggan och draken - Maros resa del 2 (Bonnier Carlsen, 2013)
Ett hjärta av is - Maros resa del 3 (Bonnier Carlsen, 2014)
I drottningens namn - Maros resa del 4 (Bonnier Carlsen, 2014)
Hjälp! Var är skatten? - Hjälp del 4 (Bonnier Carlsen, 2014)
Stjärnstenen - Drakarnas Öde del 1 (Bonnier Carlsen, 2015)
Hjälp! Ett spökhus - Hjälp del 5 (Bonnier Carlsen, 2015)
Draksången - Drakarnas Öde del 2 (Bonnier Carlsen, 2016)
Dikter till antologi (Bonnier Carlsen, 2016)
Hjälp! Eld och lågor - Hjälp del 6 (Bonnier Carlsen, 2016)
Blånatten
- Drakarnas Öde del 3 (Bonnier Carlsen, 2018)
Hjälp! Rädda Husse - Hjälp del 7 (Bonnier Carlsen, 2019)
Hjälp! Det var inte mitt fel - Hjälp del 8 (Bonnier Carlsen, 2020)
Hjälp! Jag måste hitta Mia - Hjälp del 9 (Bonnier Carlsen, 2020)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar