måndag 1 mars 2021

Författarporträtt: Rickard Wessberg


Berätta lite kort om dig.


Jag är en författare, familjefar och marknadsförare, inte nödvändigtvis i den ordningen. Född och uppvuxen i Småland men bor sedan 13 år i nordvästra Skåne.

När och vad väckte ditt intresse för fantastiken?

Jag har alltid varit intresserad av litteratur, berättande och fantasi. Fantastik blev en naturlig blandning. Idén om en annan värld med så mycket som det innebär fascinerade mig. Och gör det fortfarande.

Vem eller vad har inspirerat dig till att skriva och när började du skriva?

Det var en kombination av saker. Under en period när jag körde mycket bil så lyssnade jag mycket på ljudböcker, Terry Pratchetts Discworld, Robert Jordans Wheel of Time och Game of Thrones bland annat, och under en sådan körning kom jag fram till att jag ville skapa något eget. När skaparprocessen väl var igång kände jag att jag saknade fantastik i en nordisk miljö. Så jag hämtade inspiration från den nordiska mytologin och det skandinaviska landskapet men även vyer från semestrar i Italien. Jag började skriva på Bok 1 i Nordansaga-serien 2014-2015 och under två år publicerade jag 3 böcker inom serien som jag lite slarvigt beskriver som vikinga-fantasy.

Någon författare (eller annan person) som har betytt mycket för ditt eget skrivande?

Min familj har såklart varit väldigt stöttande och det finns flera författare som gett mig en kombination av inspiration och mindervärdeskomplex, bland annat nämnda Terry Pratchett vars språk vrider och vänder sig i en härlig dans.

Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?

Svårast är att komma igång efter ett långt uppehåll men när den initiala skrivkrampen släpper så lossnar det ganska snabbt. Det roligaste är skapandet av världen. Hur ser geografin ut? Hur påverkar den folket som bor där? Vilka svårigheter utsätts de för? Vilka religiösa och politiska spänningar finns det i världen som är viktiga att ta med. Allt det som skapas utan att det syns på de färdigskrivna sidorna men som ändå bygger en trovärdig bakgrund. Utifrån det kan man beskriva ett möte på ett värdshus eller en ensam vandring i en fjällvärld. Jag skissar på en barnbok till min dotter och även om boken ligger på 15 sidor så har jag hela världen, inklusive statsskick och storpolitik, i bakhuvudet.

Hur ser din skrivprocess ut?

I fallet Nordansaga så är den övergripande storyn klar redan innan första sidan var skriven men allt däremellan fylls på när jag kommer på något intressant eller spännande. Det kan vara inspiration från en låttext, som ledde till en mindre batalj i Bok 3: Allians, till en berättelse från andra världskriget som löste upp en narrativ knut i den opublicerade Bok 4. Det kan vara därför den först tänkta trilogin kommer att bli minst en pentalogi. (Ja, jag googlade...)

Under tiden som jag skriver skissar jag ofta på omslag eller annan grafik som passar in med historien. Flera av dessa har blivit till prints på T-shirts. Det är ytterligare en dimension av skapandet som jag tycker är extremt roligt och tillfredsställande.

Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete, familjeliv?

Illa. Med två småbarn hemma så finns det sällan tid och prioriteringarna har inte legat på skrivandet men det är något jag hoppas kunna åtgärda snart. Innan barnen föddes rullade det på bra. Min sambo har stöttat mitt skrivande nåt enormt sedan jag började.

Berätta någonting som du tror att dina läsare inte känner till om dig.

Jag älskar att fördjupa mig i TV-spel med stora, öppna världar och ännu större historier.

Är det något du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?

Jag gillar att beskriva miljöer, både landskap och stadsmiljöer men det är alltid kul att skriva passagerna som ger gåshud, som när ena huvudpersonen får sina krafter eller ett stort slag.

Vad är det konstigaste/udda du gjort för ett bokprojekt?

Jag är ganska tråkig men jag satt i en säng i Italien på en semester för några år sedan och tittade på Google Maps Street View inne i Kronborgs slott i Helsingör. Ironiskt nog bor jag i Helsingborg och kan ta mig till Kronborg på en halvtimme..

Vad kan du berätta om vad du har på gång härnäst?

Jag har ett annat bokprojekt på gång, en nutida äventyrsroman, som är inne på den sista korrekturrundan. Sedan ligger jag efter med Nordansaga Bok 4, den ska också läsas igenom och korrigeras. Jag filar parallellt på barnboken som också ska bli klar. Sen kan jag ge mig på nästa projekt...

[Bibliografi]

Flykt - Nordansaga del 1 (Toy Sword Publishing, 2015)
Vantro - Nordansaga del 2 (Toy Sword Publishing, 2015)
Allians - Nordansaga del 3 (Toy Sword Publishing, 2016)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar