lördag 20 mars 2021

Författarporträtt: Joseph A. Davis


Berätta lite kort om dig.


Det är helt möjligt att jag är den roligaste amerikanske fantasyförfattaren i hela Värmland.

När och vad väckte ditt intresse för fantastiken?

Som barn upptäckte jag Narnia i en gammal bokhylla hemma hos mina morföräldrar. Jag har inte hittat vägen tillbaka än.

Vem eller vad har inspirerat dig till att skriva och när började du skriva?

Jag kom igång med skrivandet när jag gick i trean. Jag ville ha ett flygande slott och superkrafter, men min familj hade inte råd med sådant. Alltså blev jag tvungen att skriva om det i stället. Det blev en jättedålig berättelse, och illustrationerna blev ännu sämre då jag gjorde dem själv. Men jag hade kul, alltså fortsatte jag.

Någon författare (eller annan person) som har betytt mycket för ditt eget skrivande?

Jag står i stor tacksamhetsskuld till alla vuxna som gav mig böcker som barn och till alla barn som jag har fått skriva och läsa för som vuxen. Annars är Terry Pratchett, C.S. Lewis, Carol Gaskin och Tusen och en natt viktiga influenser.

Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?

Svårast är alltid baksidestexten. Roligast är missförstånd mellan två karaktärer som tror att de har förstått varandra.

Hur ser din skrivprocess ut?

Jag börjar med ett koncept -- till exempel en värld där kreativitet fungerar som magi och konstnärer är som trollkarlar. Om konceptet är tillräckligt smaskigt lockar det till sig små fluglika detaljer medan jag håller på med annat. En dag märker jag kanske att konceptet kryllar av detaljer som börjat bygga ett flugsamhälle med egna institutioner, lagar, seder och bruk, och att en särskilt tjock detalj har utropat sig till huvudperson. Om huvudpersonen börjar ställa krav, t.ex. att få dräpa något monster eller söka efter några magiska tumvantar som kan rädda riket, då börjar jag anteckna för hand. Om jag sedan märker utifrån mina anteckningar att det går att uppfylla huvudpersonens krav, då kapitulerar jag och skriver en berättelse i datorn. Sedan blir det redigering osv.

Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete, familjeliv?

Jag jobbar med skrivandet och bor ensam -- alltså blir det ganska mycket skrivande. Men det är ett varierat arbete och det händer spännande saker hela tiden.

Berätta någonting som du tror att dina läsare inte känner till om dig.

Jag är trollkarl och ballongkonstnär på hobbynivå.

Är det något du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?

Jag skriver tvärkulturell fantasy -- alltså fantasy med särskilt fokus på möten mellan olika kulturer, med all den spänning, humor och skönhet som kan uppstå. Ett återkommande tema är vikten av att verkligen lyssna i stället för att bara köra på "sunt förnuft" (läs: etnocentrism och förutfattade meningar).

Vad är det konstigaste/udda du gjort för ett bokprojekt?

Egentligen gör jag inte så mycket som är konstigt. Vardagslivet har nog med sina egna absurditeter. Jag försöker vara uppmärksam på sådana stunder och använda dem i mitt skrivande. Bland det mest absurda har varit myndighetskontakter. Den asymmetriska maktrelationen och bristen på ömsesidig lyhördhet kan leda till allt från komedi i Pratchetts anda till skräck i Lovecrafts anda.

Vad kan du berätta om vad du har på gång härnäst?

Min senaste bok Dunkelstjärnan kommer snart att släppas i engelsk översättning ("The Darkenstar"), och så kommer den svenska uppföljaren Spegelbilden i maj. Samtidigt håller jag på att skriva nästa bok i en annan serie, Marduriens ljus.

Markus av Trolyrien - Markus av Trolyrien del 1 (Pärlan Förlag, 2016)
Verarnas drottning - Markus av Trolyrien del 2 (Pärlan Förlag, 2017)
Xirianas gåta - Markus av Trolyrien del 3 (Pärlan Förlag, 2018)
Dunkelstjärnan - Kampen om Tusenvärlden del 1 (Stevali Barn, 2020)
Lögnspiran - Marduriens Ljus del 1 (Pärlan Förlag, 2020)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar