söndag 28 mars 2021

Författarporträtt: Malin V. Olsson


Berätta lite kort om dig.


Mitt namn är Malin V. Olsson. Jag är 37 år gammal och bor i Gävle tillsammans med min man och vår dotter. Böcker har alltid varit en viktig del av mitt liv, jag började hitta på egna berättelser redan innan jag lärt mig skriva och har alltid drömt om att få underhålla andra med mina historier. Jag älskar djur, har en förkärlek för sovmorgnar och tycker om att hitta på saker ihop med familjen, som att spela sällskapsspel och laga mat tillsammans.

När och vad väckte ditt intresse för fantastiken?

Svårt att säga. Jag har alltid fascinerats av det som ligger utanför ramarna för vårt vardagliga liv. Tanken på övernaturliga krafter och främmande livsformer lockar mig lika mycket i dag som när jag var barn. Jag gillar tanken på att allt inte går att förklara med hjälp av logiken, att det finns mer i vår värld än det vi ser med våra ögon. Jag tror att det kanske är en medfödd nyfikenhet som lett in mig på fantastiken.

Vem eller vad har inspirerat dig att skriva och när började du?

Jag började hitta på historier redan innan jag lärt mig skriva. Jag berättade och mina föräldrar skrev ner. De började läsa för mig redan när jag var bebis, och jag tror att detta har haft en stor betydelse för mitt skrivande. 2017 bestämde jag mig för att på allvar försöka få en bok publicerad, och 2018 skrev jag mitt första utgivningsavtal med Visto Förlag.

Någon författare eller annan person som betytt mycket för ditt eget skrivande?

Spontant vill jag säga Astrid Lindgren. Hennes fantastiska historier bidrar till att luckra upp gränsen mellan fantasi och realism, vilket är precis vad jag försöker göra i min egen bokserie. Hon har dessutom en underbar berättarglädje som blåser hundraprocentigt liv i varje bok hon publicerat.

Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?

Jag är en obotlig romantiker som älskar att skriva just romantik. Scener där gnistorna flyger och där mina karaktärer börjar förstå att de har ett smygande intresse för varandra. Hela den biten kan jag frossa i. Svårast blir då motsatsen; att skriva actionfyllda scener där handlingen behöver gå undan och där tonen behöver vara mörk och rå, utan minsta antydan till ljusglimt.

Hur ser din skrivprocess ut?

När jag får en idé så börjar jag med att skriva synopsis. Jag antecknar vad som ska vara huvudintrigen och vilka fler problem som karaktärerna kommer att möta. Jag gör en ungefärlig tidslinje och bestämmer vilken ton min berättelse ska ha. Sedan skriver jag från start till mål, utan att redigera alltför mycket. När jag har första utkastet klart börjar jag alltid redigera ganska direkt. Det är då jag kan fördjupa storyn, göra karaktärerna mer levande och fylla ut logiska luckor. Detta är den bit i skrivprocessen som jag gillar allra mest.

Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete och familjeliv?

Både jag och min man jobbar skift på sjukhuset, därför kan jag ofta skriva före eller efter ett arbetspass, i synnerhet de dagar då vi inte jobbar samma skift. Jag har dessutom gått ner till 80 % för att kunna få fler helt lediga dagar att ägna åt skrivandet. Ibland skriver jag även när maken och dottern är hemma, till exempel i soffan medan de ser på tv. Tyvärr blir hushållsarbetet ganska lidande … tur att jag har en förstående make.

Berätta någonting som du tror att dina läsare inte känner till om dig.

Jag har väldigt bred musiksmak. En av mina absoluta favoritartister är Eros Ramazotti, som nästan bara sjunger på italienska. Jag förstår knappt ett ord av texterna, men tycker ändå att hans musik är fullkomligt sagolik.

Är det något du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?

Relationsfrågor och mellanmänskliga relationer. För mig är det viktigt att visa att vi alla är kännande varelser, oavsett varifrån vi kommer, hur vi ser ut och vilken attityd vi visar utåt. Att vi ibland behöver skrapa på ytan för att se djupare in i våra medmänniskor. Att det är okej att vara svag och sårbar, man kan vara stark ändå.

Vad är det konstigaste du gjort för ett bokprojekt?

Tror tyvärr inte att jag gjort så mycket udda saker, men en del annorlunda sökningar på Google har det blivit. Nu senast försökte jag kartlägga immunsystemet hos en råtta, något som inte var helt enkelt (borde kanske ha vänt mig till en veterinär istället).

Vad har du på gång här näst?

Jag befinner mig i redigeringsfasen av min tredje bok i serien om Veronica Harrington. Den heter i Rättvisans skugga och kommer förhoppningsvis att gå i tryck lagom till julhandeln. Jag håller även på att skriva mitt livs första barnbok på temat psykisk ohälsa, och har antecknat synopsis för den fjärde och sista delen i serien om Veronica. Ni kommer med andra ord få läsa mer av mig.

[Bibliografi]

Universums mörka hemlighet (Visto Förlag, 2019)
Av stjärnstoft är vi komna (Visto Förlag, 2020)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar