söndag 13 mars 2022

Författarporträtt: Anna-Maria Ekblad


Berätta lite kort om dig.


Jag är en norrlänning som flyttade till Stockholm i min ungdom för att det fanns bättre arbetsmöjligheter i storstan. Jag ville längre bort och valde ett arbete i resebranschen där jag fick resa runt i första hand i Europa under många år. Jag har bott längre perioder i Danmark, Grekland, Egypten och Turkiet. Resa är en del av mitt liv och därför har det varit tufft att inte kunna resa under pandemin. Jag vet att det är ett lyxproblem men det är något som jag saknat enormt mycket. Fördelen har varit att jag ännu bättre lärt känna närområdet Sollentuna och Sverige i stort. Jag tycker om vinter och en dröm är att en dag kunna bo en till två månader varje vinter där det finns rikligt med snö och där jag kan utöva vintersporter. På sommaren är jag gärna vid medelhavet eller på någon annan spännande och exotisk plats. Skrivandet har alltid funnits med mig och lusten att hitta på berättelser.

När och vad väckte ditt intresse för fantastiken?

Intressant ord och det handlar när jag slår upp ordet om en tolkning som i första hand går mot en litterär eller filmisk fiktion. Jag har alltid hittat på berättelser om andra människor och varit nyfikna på varför de gör som de gör. Jag började skriva berättelser så fort jag lärde mig att skriva och innan dess berättade jag för dem som orkade höra på mig. Om jag inte gillat en berättelse har jag inte haft något problem att göra om den i mitt huvud. Ett bra exempel är filmen Ivanhoe. Han väljer fel kvinna i filmen, men han gör det inte i min värld, där väljer han Rebecka och vandrar iväg med henne. Det är bara en av många böcker som jag själv valt att ändra och göra om till ett annorlunda slut.

Vem eller vad har inspirerat dig till att skriva och när började du skriva?

Min morfar tog med mig på äventyr när jag var liten, och det gav mig stor inspiration. Vi kunde tillsammans fantisera hur människor levde på en plats vi besökte. Min mamma har alltid läst böcker för mig, och det har också betytt enormt mycket. Jag har skrivit så länge jag kunnat skriva, dagbok och reflektioner över vardagen men också berättelser som jag själv hittat på.

Någon författare (eller annan person) som har betytt mycket för ditt eget skrivande?

Det är många personer genom åren som betytt mycket för mig. En av mina största läsupplevelser som barn var om landet Narnia, Kulla Gulla och Sagan om isfolket. Jag är allätare och har läst mycket genom åren. Idag så är mina författarkollegor oerhört viktiga för mig. Vi pratar skrivande, ger varandra feedback och utvecklas tillsammans. Jag tycker att det är viktigt att få vara i ett skrivsammanhang och dela mina tankar kring skrivande med andra, precis som du gör med arbetskamrater i en annan typ av arbete.

Vad tycker du är svårast och lättast/roligast att skriva?

Jag är en berättare och gammal reseledare, så jag berättar gärna Det har jag absolut lättast för. Idag ska man gestalta och inte skriva läsare på näsan utan de ska uppleva själv. Det behöver jag arbeta med varje dag och jag tycker att det är svårt.

Hur ser din skrivprocess ut?

Jag börjar att skriva en synopsis, en kort plan vad boken ska innehålla. Planen är sedan ett levande dokument som kommer att utvecklas tillsammans med historien. Jag har under skrivprocessen provat lite olika sätt. Jag är fortfarande så ny i författarskapet att jag vet ännu inte vad som är bäst för mig. Efter att jag gjort planen, så skriver jag personporträtt. Jag vill lära känna mina karaktärer innan jag börjar berätta om dem och jag har märkt att det gör senare skrivprocessen lättare. När det är klart skriver jag den scen/händelse i boken som jag har lust att skriva. Så under hela råmanusproduktionen skriver jag bara på, jag får inte korrigera alls, då jag tidigare tog bort för mycket. Råmanus tar en till två månader. När det är klart tar jag in testläsare som ger första återkopplingen. Jag har fantastiska testläsare och skulle inte klara mig utan dem. Gör min första och andra redigering innan det skickas till förlaget. Sedan bollas manuset mellan mig och förlaget några gånger. Först är det en lektör som ger återkoppling och jag gör ändringar. Sedan kommer en redaktör på som gör samma sak och slutligen när vi alla är nöjda så går korrekturläsaren in och kollar igenom hela texten. Det är fantastiskt att ha ett team av människor runt omkring mig som arbetar och hjälper mig att förädla mitt manus innan boken så småningom kommer ut i handeln.

Hur lägger du upp ditt skrivande kontra arbete, familjeliv?

Jag arbetar heltid med personal som HR generalist. Det innebär att jag arbetar med det mesta på ett företag som berör personal utom lön.

Jag har lyckan att ha ett familjeliv med sambo och bonusbarn i tonåren.

Så den stora frågan är när skriver jag? Alla behöver vi hitta vår tid som passar just mig. Jag skriver på morgonen innan jag börjar arbetet, oftast mellan 7-7.30 och förmiddagen på helgerna. Jag går upp tidigt. Jag skriver nästan varje dag och är hela tiden i kontakt med min text. För mig fungerar det inte att vänta tills andan faller på. På kvällen umgås jag med familjen och det är sällan jag tittar på TV. För att hinna skriva behöver jag välja bort något annat och för mig är det TV.

Vart skriver du? Hur ser din skrivplats ut?

Jag sitter oftast hemma och skriver vid köksbordet eller vid ett skrivbord. Jag har inga problem att skriva på ett tåg/längre bussresa eller för den delen flyg. Gillar att resa och skriva samtidigt. Det är på något sätt en ostörd tid för mig då jag kan sitta i min egen bubbla.

Berätta någonting som du tror att dina läsare inte känner till om dig.

Jag är en transparent person, så det är inte mycket andra inte vet om mig. Jag har inga problem att berätta om mig själv, men jag skyddar min omgivning, familj och vänner. Jag vill inte att de ska bli exponerade utan egen önskan som det är så lätt att bli på sociala media idag. Jag värnar om människors integritet. Det många inte vet om mig är att jag var med i en novelltävling som ung och fick ett diplom av Alva Myrdal.

Är det något du brinner extra för och gärna lyfter fram i dina texter?

Jag letar efter ett underliggande tema för varje bok som jag kan skriva om. Första boken handlar om mäns våld mot kvinnor. Andra böcker handlar om psykopater och tredje boken kommer bland annat handla om stalkers.

Generellt gillar jag att skriva om vardagshjältar, kvinnor/män som är som du och jag. Människor som brinner för att hjälpa till och göra skillnad. Ibland gör de hjältedåd men oftast får de andra att må bra.

Vad är det konstigaste/udda du gjort för ett bokprojekt?

Jag har haft turen att göra mycket spännande saker i mitt liv och dessa delar jag nu i mina böcker. Mina läsare får en glimt av mina äventyr ute i världen genom reseledaren Anna Lindblom. Hittills är det två böcker ute om henne, den tredje kommer i maj och serien kommer totalt att bli fjorton böcker. Jag har gått upp för Kilimanjaro och den erfarenheten kommer att komma in i någon bok längre fram. Tror inte att det blir Anna Lindblom serien. Vi får se.

Vad kan du berätta om vad du har på gång härnäst?

I maj kommer tredje boken i charter serien om Anna Lindblom att komma ut. I denna bok är hon tillbaka i Kalamata-Grekland och löser ett nytt mordfall. Vi har tidigare fått följa henne till Kreta-Grekland samt Sharm el-Sheikh-Egypten. Jag arbetar just nu med att planera inför fjärde boken i serien om henne som kommer ut maj 2023. I och med att jag arbetar heltid tar det ungefär ett år för en bok att bli färdig innan jag kan starta på nästa projekt.

[Bibliografi]

Systrarna på Kreta (Hoi Förlag, 2020)
Dödsklippan i Sharm el Sheikh (Hoi Förlag, 2021)
Dödspelen i Olympia (Hoi Förlag, kommer 21/5 2022)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar