måndag 2 juli 2018

Peter Erik Du Rietz: Boken Om Vinterdöda Ting

Titel: Boken Om Vinterdöda Ting
Författare: Peter Erik Du Rietz
Sidantal: 535
Förlag: Cygne Noir

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket.

Handling:

Året är 1896 och Carl Cronhammer är en framgångsrik affärsman i Göteborg. Men han har en hemlighet, han är inte längre en människa utan har blivit en vrik, en blodtörstig varelse som lever längre än en människa. Nu har han levt så länge i Göteborg att han behöver resa bort och byta identitet så att man inte börjar bli misstänksam på att han inte åldras. Han har även fått nyheter om vart den vrik, som dödade hans far och förvandlade honom, befinner sig. Han tänker utkräva hämnd under sin resa. Hans planer störs dock av en annan vrik som kommer till Göteborg och ger sig in på hans jaktmarker.

Mina tankar:

Detta är Peter Erik Du Rietz andra bok om Carl Cronhammer, den första heter Natten Jag Dog, läs här vad jag tyckte om den. Det är en skräckbok som inte skäms för att ha sina blodiga och brutala stunder. Man skulle kunna läsa denna utan att ha läst första boken men det är ingenting jag rekommenderar, för denna beskriver inte bakgrunden hur en människa blir en vrik, den vampyrliknande varelse som förekommer i boken.

Den börjar med att presentera några andra karaktärer innan vi återvänder till Carl och hans Göteborg. Det är en väldigt intressant karaktär som vi möter, en kvinna vid namn Freja. Hon är ett riktigt yrväder och en färgklick i det smutsiga och gråa Göteborg.

Som jag skrev om första boken så påminner detta om Dracula och Anne Rice's böcker om vampyren Lestat. I första boken fick vi reda på hur förvandlingen från människa till vrik går till. I  denna bok så får vi reda på lite mera om vrikernas historia.

I denna går även Carl Cronhammer igenom en personlig och mental resa. Han får genom boken bearbeta sina tankar om hämnd för sin fars död. Men även om att inte vilja släppa någon nära in på sig, något som Freja inte lyssnar på.

Jag gillar det med vrikerna att de alla får sin lilla unika egenskap som skiljer sig från andra vriker. När man trodde att man hade fått uppleva allt så tar Peter Erik Du Rietz oss ytterligare ett steg till det morbida. Han har en sjuk fantasi om hur vriker kan förändras, och jag gillar det.

Precis som i första boken så möts vi av historiska miljöer och det känns verkligen att författaren har gjort sin research. Han får liv i gamla Göteborg och även i denna Ryssland. Jag gillar när det syns att man lagt ner tid på detta.

Jag hoppas på att det kommer att komma fler böcker om Carl Cronhammer och att Freja får vara med på ett hörn, jag tror att hon kan komma att vända upp och ner på det mesta för Carl, på gott och ont.

Häftad Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar