onsdag 17 juli 2019

Snezana Lindskog: Av Gudarna Märkta


Titel: Av Gudarna Märkta
Författare: Snezana Lindskog
Sidantal: 431
Förlag: Everlasting Publisher 

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket. 

Handling:

I en hård järnålder flätas Oges, Tassims och Heddas liv samman på ett vis som ingen kunnat ana. Oväntade känslor föds och leder till händelser bortom deras kontroll. I sökandet efter vart livet kan leda dem och vilka beslut som är de rätta att fatta träder asagudarna in och försöker styra dem alla. Men är det verkligen gudarnas hänsynslösa maktspel som tvingar dem att välja vägskäl eller är det ödets nyck?

Mina tankar:

Detta är Snezana Lindskogs debutbok, hon har även medverkat i en antologibok. Detta är en fantasy, eller mera åt håller historisk roman med inslag av fantastik i form av gudar.

Vi befinner oss i en hård värld. Det är vikingatiden och folk offrar till gudarna för att få deras välsignelse och framgång i livet. Jag är svag när det kommer till vikingar och Asatron, har alltid gillat att läsa om nordisk mytologi. Så jag blev verkligen nyfiken på denna bok.

Gudarna finns på riktigt och de befinner sig i Asgård och tittar på människorna. Ibland har det tråkigt och då bestämmer de sig för ett spel och det är just det som de gör nu. De tar några utvalda människor och börjar sätta dem i situationer som leder dem till att göra olika saker. De vill se utgången och vem av gudarna som kommer att vinna spelet. Det är lite likt de grekiska gudarna som blandar sig in bland människorna och utsätter dem för saker.

Efter jag har läst en bok så brukar jag kolla vad andra tycket om den på nätet. Och jag såg då att en del skrev att den inte hade ett mål. Karaktärerna strävade inte efter något direkt. Jag förstår delvis men kan ändå inte hålla med om detta. Visst handlingen har inte ett uppenbart mål den strävar emot. Men ändå ser jag en handling i den. Vi som läsare gör precis som gudarna i boken en insyn i livet på några karaktärer. Vi får följa dessa karaktärerna när gudarna utsätter dem för sitt spel. Och det är med detta som handlingen uppstår. Vad kommer karaktärerna att göra när de får sina visioner av gudarna? Styr de sina egna liv eller är det helt i gudarnas händer? Det blir en intressant och medryckande historia som målas upp i boken. Har nämnt de grekiska gudarna och jag skulle nog villa även dra liknelser med de grekiska tragedierna. Det är en nordisk tragedi.

Direkt i början så sugs man in i grymheterna som kunde utspela sig under denna tid. En ung kvinna, som har ett bra liv, blir brutalt bortryckt från denna värld och blir en slav som får utstå den ena hemskheten efter den andra.

Men allt är inte mörkt i denna bok, det finns ljus också och kärlek mellan karaktärerna, vägen dit är dock kanske inte den rakaste och enklaste.

Jag tycket att författaren målar upp huvudkaraktärerna riktigt bra och man känner för dem. Man lever sig in i den situation som de befinner sin i och man blir intresserad av att fortsätta läsa för att få reda på vad utgången kommer att bli. Språket var lätt att ta till och handlingen flyter på bra.

Detta är en bok jag rekommenderar till alla som gillar historiska böcker med inslag av fantastik i form av gudar. Det var en underhållande lässtund och jag kan absolut tänka mig att läsa mera av denna författare.

Pocket Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar