lördag 10 juli 2021

Christina Erikson: Din Vän Forsete

Titel: Din Vän Forsete
Författare: Christina Erikson
Sidantal: 399
Förlag: Albert Bonniers Förlag

Baksidestext:

En mördare som leker med polisen, som ständigt ligger steget före. En rad brutala kvinnomord får kommissarie Elias Svensson att vända sig till författaren Cornelia Lind för att förstå mördarens psyke. Cornelia har egna, personliga erfarenheter som kan komma till nytta, men som samtidigt försätter henne i livsfara. Under tiden rör sig en annan kraft i skuggorna. Någon som utger sig för att vara en vän.

Mina tankar:

Detta är författaren Christina Erikson femte bok, det är första delen i en ny spänningsserie och den kom ut 2018.

Detta är mitt första möte med Christina Eriksons böcker. Jag brukar läsa en ny författare i den ordningen som författaren kom ut med böckerna. Men denna gång frångår jag lite för att hinna läsa ifatt till hennes nya bok som kommer i år och är fjärde delen i denna serie. Jag kommer att få återkomma till de tidigare böckerna när jag har läst ifatt med dessa böcker.

Någon häcklar polisen med att döda unga kvinnor på ett brutalt och sadistiskt sätt och lämnar dem för att bli funna, dock utan några spår som kan knyta gärningsmannen till dåden. En polis, Elias Svensson, har starka aningar om vem det är, men när det inte finns några bevis så kan man inte häkta mannen. Han försöker med allt för att få mannen att begå ett misstag i förhören.

Samtidigt så möter vi en författare, Cornelia Lind, som har skrivit en bok om att leva med en psykopat. Vi får ta del av hennes liv i både nutid och dåtid, när hon levde med sin man och bröt med honom efter att det visade sig vem han verkligen var.

När man börjar läsa denna bok så skall man ha klart för sig att detta inte är en deckare där läsaren skall försöka att gissa vem det är som är mördaren. Som läsare får vi reda på detta rätt så tidigt då vi följer även denna person. Detta blir en mix av psykologisk thriller och deckare.

Boken är verkligen tät skriven och med en kuslighet som kryper in under huden. Vi får ta del av om hur en psykopat tänker och agerar, hur de kan leva bland oss utan att vi ens märker det, kanske till och med är vi påverkade av en och vet det inte.

Bitarna med författarens liv är nästan de mest kusliga, de känns så autentiska att man börjar undra om stora bitar av dessa saker är självupplevda. Har lyssnat på författaren när jag varit på bokmässan och då har hon nämnt att hon har erfarenheter av psykopater, så det är inte konstigt att ens tankar när man läser boken går åt dessa håll. Jag hoppas på att det inte är självupplevt, dock så anar jag att det är många som lever i dessa förhållanden.

Författaren i boken, Cornelia, är den som vi får lära känna mest på djupet tack vare tillbakablickarna och det är henne som vi som läsare nog lättast tar till oss och får en bild om. Den andra huvudkaraktären, kommissarie Elias Svensson, är en person som vi inte får veta någon direkt bakgrund om, vi får endast små hintar om att även han har en mörk historia, det är små kommentarer som visar detta. Samt så funderar man på hans frenetiska skoputsande, vet inte om jag läser in för mycket, men känner att det finns något här.

Det är intressant att två karaktärer visas upp på två olika sätt. Man blir nyfiken på dem båda och med tanke på att detta är en serie av böcker så ser jag verkligen fram emot att se hur dessa två utvecklas genom böckerna.

Att författaren är inläst på psykopater är absolut ingen tvekan. I denna bok har hon verkligen fått till det på ett bra sätt. Nu har jag inga egna erfarenheter av detta, men tycker att hon målar upp det på ett så bra sätt att man verkligen sätter sig in i det.

En otrolig bra och stark start på en serie. Hon lyckas med att bygga upp karaktärerna och ge dem liv, en handling som både är spännande och intressant. Boken i sig är delvis avslutande men den bygger upp bra till en större handling, som jag misstänker kommer gå som en röd tråd igenom många böcker. Det skall verkligen bli intressant att se hur allt utvecklar sig.

Inbunden Bokus Adlibris
Pocket Bokus Adlibris
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar