torsdag 22 juli 2021

Stefan Dahlström: Systervälde

Titel: Systervälde
Författare: Stefan Dahlström
Sidantal: 394
Förlag: Fantasiförlaget

Ett recensionsex från förlaget, tackar så mycket.


Baksidestext:

Heliga gudinna, väktare av livmodern och livets blod, hör oss soldater och tjänare över det jordiska. Jag är född sioraand, född att lyda och tjäna, uppvisa offervilja och beslutsamhet på slagfältet och nedgöra dem som hotar min värld.

Mitt syfte är att segra eller dö för härskarinnorna. Döden är mitt jobb. Varje kula jag tar är en kula min moder, syster och dotter slipper. Varje vunnen meter blir ett andrum för min familj att överleva ännu en dag. Detta är vårt löfte, detta är vårt förbund.

Mina tankar:

Detta är författaren Stefan Dahlströms debutroman och det är en dystopisk science fiction-roman som riktar sig till vuxna.

Vi befinner oss antingen långt in i framtiden i vår värld eller så befinner vi oss i en värld som påminner om oss. Detta sägs aldrig rätt ut i boken utan vi som läsare får, misstänker jag, tolka det som vi vill. I denna värld, eller tid, är det kvinnor som styr och ställer, män ses som en lägre klass människor och har inget värde.

Det finns kvinnor som kommer till på ett slags konstgjort sätt, dessa blir vuxna väldigt snabbt och det har ett syfte, att bli soldat som skall slå tillbaka fienderna som hotar deras samhälle. Det är en sådan kvinna som vi får följa.

Författaren har valt att inte överförklara hur denna värld fungerar. Vi som läsare får läsa mer eller mindre mellan raderna och fylla i de hål som kan finnas med hjälp av vissa kommentarer och tankar som kommer från de olika karaktärerna som vi möter. Jag gillar detta för det gör att man som läsare blir mera aktiv och engagerad i världen vi möter i boken. Jag tror även att om författaren hade förklarat allt in i minsta detalj så hade läsflödet blivit drabbat och man hade känt boken varit för tungläst.

Boken är som sagt en dystopisk berättelse, den har både militära och politiska drag. När det kommer till den militära delen så är det när huvudkaraktären skall in på mönstring, detta är kärnan av berättelsen och vi får ta del i hennes utbildning och situationen som hon hamnar i där. Denna del går smidigt in i det politiska och det pratar som människors värde, det är inte svårt att dra paralleller med vår tid, även nu ses inte alla ha samma värde.

När det kommer till militärbitarna, tänker då speciellt på mönstringen, så kopplar jag lätt till första halvan av filmen Full Metal Jacket, men även andra militärfilmer som tar upp den biten av soldatlivet. Vi möts av kamratskap men även ett helvete där personer bryts ner både fysiskt och psykiskt, det är en bittersöt mix som vi får smaka på.

Språket är medryckande och det är bra tempo i handlingen som jag verkligen drogs in i. Det är en intressant värld som författaren målar upp här. Boken i sig är avslutande på ett sätt, men lämnar vissa saker öppna för en möjlig fortsättning, vilket jag inte skulle ha något emot, vill gärna dyka ner i denna värld och vision igen, så jag håller tummarna på att det kan bli fler böcker.

Kartonnage Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram 
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar