fredag 16 juli 2021

Göran Brohammer: Världen Vill Inte Bli Räddad

Titel: Världen Vill Inte Bli Räddad
Författare: Göran Brohammer
Sidantal: 319
Förlag: Lange Förlag

Ett recensionsex från författaren, tackar så mycket.


Baksidestext:

Artan, en ung man, bryter sig loss från sitt vardagsliv och reser till Brasilien med sin älskade Angelina.
De ska rädda världen. Men världen vill inte bli räddad. Parallellt med deras korståg för miljön, djurs rätt och mänskliga rättigheter startar en inre resa. Efterhand tar denna inre resa en allt större plats. Artan finner en inre livsguide och vän som visar sig i skepnaden av en björn, men bara för honom. Livet han valt blir allt mer komplicerat och farligt, samtidigt lär sig Artan om en annan sanning som är minst lika komplicerad. Vad som är verkligt och overkligt flyter samman. Vart är livet på väg?

Mina tankar:

Detta är, om jag inte misstar mig, författaren Göran Brohammers debut när det kommer till romaner, han har ett antal fackböcker bakom sig.

Om man skulle försöka placera boken inom en genre, vilket man ofta vill göra, så skulle jag säga att denna är en filosofisk spänningsroman som vill ta en ståndpunkt i när det kommer till miljö- och djurrättigheter, även människors rättigheter.

Vi följer en man, Artan, som ger sig ut i världen på olika resor, alla resorna har i gemensamt att han försöker avslöja olika slag av missgärningar när det kommer antingen miljö, djurs rättigheter och människors rättigheter. Han gör det i delar av världen som dessa saker förekommer, saken är den att även i dessa länder så är det en fara att ta fram sanningen. De som utför dessa fel har lätt till att ta till våldet för att dölja sanningen.

Boken har som sagt en filosofisk ådra och det är huvudkaraktärens tankar som vi får ta del av, hans livssyn och de erfarenheter och upplevelser som formar honom genom livet. På ett sätt så kunde jag förstå hans tankebanor men på ett annat sätt så hade jag svårt att ta mig till honom. Det kan vara att han som karaktär var så långt bort ifrån vad jag förknippar mig själv med när det kommer till att våga göra saker och att svara på infall som man får. Jag är den som vågar lite och tar tid på mig innan jag går in i något, att jag sedan ofta gör det som jag först tänkte är en annan sak. Jag fann att kände att Artan svarade snabbt på sina infall och kastade sig snabbt ut i det okända, något som sa emot mina egna tankebanor.

Språket är lätt att ta till sig och handlingen tar många svängar. Vi upplever en mörk sida av vad som pågår i världen när det kommer till de frågor som den tar upp. Huvudpersonen är en riktig miljöaktivist och brinner verkligen för den, är man intresserad i dessa frågor och då med en filosofisk syn så finner man nog denna intressant.

Det är en mix av en livsåskådning och vetenskapliga tankar, att finna en plats i världen eller rättare sagt en mening med ens liv, men även förstå universum i en större utsträckning och en reseskildring då vi får uppleva många delar av världen. Det finns ett element av spänning om man föredrar det i böckerna man läser.

Häftad Bokus
E-bok Bokus Adlibris

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar