fredag 26 juni 2026

Kicki Sehlstedt: Oskuld

Titel: Oskuld
Författare: Kicki Sehlstedt
Sidantal: 410
Förlag: Piratförlaget

Baksidestext:

Natten efter sin artonårsfest försvinner Linn Alvén spårlöst. Det sista livstecknet är en snapchatbild tagen kl 04.40 på Medborgarplatsen på Södermalm.

Ett halvår efter det uppmärksammade försvinnandet kopplas kriminologiprofessorn Kajan Berglund in för att hjälpa polisen. En ovanlig åtgärd, vilket kompliceras ytterligare av att utredningen leds av hennes exman, spaningsledaren Micke Lund.

I jakten på vad som hänt Linn får Kajan hjälp av sin tillfälliga inneboende, den nyblivna mamman och journalisten Aida Svantesson, som även hon blir besatt av att ta reda på Linns öde. Är den bild som Linn gett av sitt liv till sina följare verkligen den sanna?

Samtidigt som Kajan och Aida kommer närmare och närmare sanningen störs Kajan av att en journalist börjar gräva i hennes eget förflutna.

Mina tankar:

Detta är den andra delen i serien Probono, den kom ut 2019. Den första heter Sweet Lolita.

Jag rekommenderar att man läser böckerna i rätt ordning, nu var det 5 år sedan jag läste första så det var bitar som jag hade glömt, men det var inget som störde och jag kom snabbt in bland karaktärerna och deras liv.

Precis som i första boken så cirkulerar handlingen om unga och nätet, rättare sagt sociala media. 2019 som boken kom ut så var det ett aktuellt och viktigt ämne att beröra, och ser man nu med 2026 års ögon så är boken och dess ämne om än ännu viktigare. Tyvärr så har det inte hänt så mycket med de saker som är fel på sociala media, utan det har i stället troligen eskalerat ännu mera.

Vi får ta del av en mörk verklighet, unga som blir kända på nätet och får en stor följarskara, de blir influencers, men med detta så kommer även näthatet och till och med hoten. Här bäddar författaren in incel, personer (först och främst män) som lever i ett ofrivilligt celibat och ofta har en mer eller mindre hatisk och våldsam inställning till kvinnor, det är här en del av näthatet kommer in i handlingen.

Författaren är journalist och utbildad kriminolog och jag misstänker att det är just ämnen som dessa som hon har arbetat med och brinner för mest. Hon har verkligen fått till en autentisk handling som skildrar samhället på ett naket sätt, hon väljer att inte titta bort utan lyfter fram det smutsiga i ljuset.

Hon underlättar för oss läsare att hon har skrivit det som en spänningsroman för jag tror att om det hade varit en faktabok så hade det blivit bitvis för svårt att ta till sig. Nu kan vi se verkligheten men ändå ha något fiktivt att luta tillbaka på, det gör inte sanningen lättare men det går att greppa den. Nu blir det både spännande och ett slags insikt på samma gång.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha en lite mustigare spänningsroman som tar upp viktiga ämnen om hur det moderna samhället är nu. En bok som borde vara en allmän läsning för de flesta.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Sweet Lolita (Probono #1)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

onsdag 24 juni 2026

Elin Olausson: Gnistregn

Titel:
Gnistregn
Författare: Elin Olausson
Sidantal: 259
Förlag: Ravenheart Förlag

Baksidestext:

Det lilla samhället Eldarsfors förbereder sig för sommarens turistströmmar till det gamla järnbruket, men bruket har fått en ny ägare och inget är som förr. På herrgården sitter Nora Sander och ser hur hennes kusin förstör deras farfars livsverk, men när barndomsvännen Jeremias återvänder till samhället får hon annat att tänka på. Jeremias är förändrad, och det väcker nya känslor till liv.

Brukets HR-chef Wolf Krause försöker lära känna ensamvargen Gillis Sinclair, som arbetar som guide i gruvorna, men börjar inse att det är omöjligt. Vilket vore lättare att acceptera, om Gillis bara inte var så snygg.

På den närliggande campingen bor Vincent, som tar ströjobb på bruket men helst inte vill jobba alls. Vid en tjärn i skogen möter han en mystisk varelse han inte trodde fanns - Näcken - och från den stunden är deras liv sammanflätade.

Mina tankar:

Detta är den första delen i trilogin Bruket. Det är en roman som går åt urban fantasy-hållet i form av folktro.

Jag skulle säga att det är en samhällsskildring med verkligen betoning på samhälle. För det är just i ett litet samhälle som handlingen utspelar sig i. Allt cirkulerar runt ett bruk, som mer eller mindre hela samhället är beroende av. Här möter vi en del personer som alla har sina, om man skall kalla det, bekymmer.

Det är en starkt relationsdriven berättelse, då först och främst i form av kärlek sedan finns det bitar av folktro men den tar inte jättestor plats, även om en av karaktärerna är från folktron. Det kan vara att detta får en större roll i de andra böckerna i serien.

Jag personligen tyckte kanske att det saknades lite spänning i handlingen, men om man vill ha en relationsroman så är den bra. Det fanns en spänning som puttrade upp då och då, detta kan vara även något som också tar fart i de andra böckerna i serien. Det väckte i alla fall mitt intresse.

Det är ett bra språk som är lätt att ta till sig och när det kommer till karaktärerna så är de bra uppbyggda och känns levande. Även själva stämningen i ett litet samhälle fångas riktigt bra.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha ett romantiskt relationsdrama med bitar av fantasy.

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

tisdag 23 juni 2026

Jimmy Lindgren & Peter Lindmark: Gränsland

Titel: Gränsland
Författare: Jimmy Lindgren & Peter Lindmark
Sidantal: 377
Förlag: Lind & Co

Baksidestext:

En journalist och hennes familj avrättas brutalt i hemmet söder om Stockholm. Strax innan har hon i en artikel anklagat ett amerikanskt företag för att ha förfalskat viktiga forskningsresultat. Avslöjandet slog ner som en bomb och har skapat stora problem för de pågående förhandlingarna om ett frihandelsavtal mellan EU och USA.

Enligt en svensk EU-parlamentariker är informationen i artikeln bara toppen av ett isberg. Men efter mordet på journalisten är parlamentarikern spårlöst försvunnen. Det känsliga ärendet hamnar hos Säpo, och Diana Lilja kopplar in Nicholas Warg för att lokalisera den försvunna mannen innan även han röjs ur vägen.

Vem ligger bakom mordet på journalisten? Och vad kan den svenske EU-parlamentarikern egentligen avslöja?

Tillsammans med Expressens Londonkorrespondent Fatima Al Majed, en nära vän till den döda journalisten, påbörjar Nicholas Warg jakten på sanningen. Mycket står på spel. Mäktiga krafter visar sig vara beredda att ta till alla medel för att uppnå sina syften. Allt och alla måste tystas till varje pris.

Återigen kastas den före detta legosoldaten och Säpoagenten Nicholas Warg in i en situation där svenska intressen är hotade av en främmande makt. Dessutom tvingas han inse hur svårt ett krävande arbete är att förena med hans nyfunna familjeliv.

Mina tankar:

Detta är den andra delen om Nicolas Warg, denna kom ut 2016. Den första heter Förrädaren.

Det är åtta år sedan jag läste den första, så det är mera känslan av den boken som jag har kvar än själva handlingen. Med detta så kan jag säga att andra boken går bra att läsa utan att ha läst första boken, men jag rekommenderar ändå att man läser i rätt ordning, det finns vissa element i handlingen som gör att man förstår denna bättre om man läst första.

Vad vi har här är inte en renodlad deckare, om man med detta menar att någon eller några skall lösa ett fall. Nej här har vi mera en mix av deckare och internationell thriller. Det förekommer mörkläggningar inom maktens korridorer samt så förekommer det underrättelsetjänster. Skulle säga att det är mera åt hållet som David Baldacci skriver. Sedan har vi element av den mera klassiska polisdeckaren där man försöker lösa ett brott.

Det är actionfyllt och fartfyllt, prefekt läsning om man vill ha en handling som inte har en död sekund, det händer nästan något hela tiden. Det är lite som att läsa en actionfilm, vilket inte kanske är konstigt då båda författarna har en bakgrund i filmvärlden. Det är ett bra driv i handlingen.

Samtidigt så finns det ett djup när det kommer till karaktärerna, de får sin utvecklingskurva eller vad man skall kalla den som gör att de blir intressanta att följa. Det är just denna bit som gör att man skall läsa en serie i rätt ordning, så att man ser hur de återkommande karaktärerna förändras av diverse saker.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha en mera händelsedriven deckare, även om karaktärsdrivet får sin del, som rör sig i maktens korridorer och fulspel som kan förekomma där bland internationella företag.

Omdömen om tidigare böcker av författarna:

Förrädare (Nicholas Warg #1)

Peter Lindmark

Vägen in (Frank Wagner #1) (Tillsammans med Anders Nilsson)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

söndag 21 juni 2026

Magnus Arbahamsson: Eldhav

Titel: Eldhav
Författare: Magnus Abrahamsson
Sidantal: 464
Förlag: Bokfabriken

Baksidestext:

Mitt i augustinatten exploderar en båt ute i Stockholms skärgård. I resterna hittas miljardären och världsförbättraren Adam Zajac bunden vid ratten. Samtidigt som brinnande vrakdelar regnar över sundet bevittnar en seriemördare avundsjukt händelserna. Han ligger inte bakom just det här mordet, men synen får blodtörsten att vakna till liv.

Fallet hamnar hos polisinspektör Elsa Kahn på Norröra. Tillsammans med kollegan Sabina Blomdahl och åklagaren Matti Lark nystar de i fallet. Ingen av dem kan förstå varför en oskyldig välgörare blivit brutalt mördad. Men ju längre utredningen pågår desto fler lögner kommer upp till ytan.

När Adams änka och hennes dotter sedan blir utpressade, visar det sig att Adam inte var fullt så oskyldig som alla trott…

Mina tankar:

Detta är den andra boken i serien Mord på Norröra och kom ut 2023. Den första boken heter Underström.

Jag rekommenderar att man läser böckerna i rätt ordning, fallet i sig är fristående men det finns vissa element i boken som hänvisar till händelser från förra boken.

Namnet Norröra kanske inte är så rikskänt, men om man säger Saltkråkan så vet mer eller mindre hela svenska folket vad man pratar om. Det är just denna ö som Saltkråkan är inspelad på.

Men i denna bok så är det inte så sommaridylliskt på ön, i stället är det en mörkare version som vi får ta del av när det kommer till miljön. Här lurar ond bråd död, och några av de som bor på ön har kanske en del mörka hemligheter.

En miljardär befinner sig på en båt som exploderar, det ser inte ut att ha varit en olycka då man finner att han varit fastbunden. Polisen Elsa Kahn som bor på ön börjar utreda fallet, samtidigt som hon försöker få fram sanningen så har hon privata problem att ta hand om också.

Detta är en spänningsroman som både bjuder på en klurig utredning och även på relationsdrama, det är en bra balans mellan dessa bitar. Sedan är det något med skärgårdsmiljö, oavsett vilken kust den befinner sig på. Ute på öarna så finns ofta originalen och det bjuds det på, och så klart mörka hemligheter.

Författaren bygger vidare på sin historia om Norröra, hur mordiska de verkligen är på ön lämnar jag osagt, men här verkar det finnas mycket att ta av. Vilket visar för den femte boken kom ut i år. Jag gillar kontrasten mellan det somriga vackra och det mörka råa.

Det är spännande och medryckande, man fångas både av intrigen och de olika personernas privata händelser. Allt knyts ihop mer eller mindre med det aktuella fallet, vissa saker kan vara att de kommer spinnas vidare på i de senare böckerna.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha en sommarbok som inte är sockersöt utan istället underhållande när det kommer till spänning samt förföriska miljöer som kan vara lika tvetydiga som havet själv.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Underström (Mord på Norröra #1)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

måndag 15 juni 2026

John Michael Wandland: Ormen i Farsund

Titel:
Ormen i Farsund
Författare: John Michael Wandland
Sidantal: 418
Förlag: BoD

Baksidestext:

Den unge skrivaren Gudmund Einarsson anländer till den karga ön Skárn med ett enkelt han skall bistå Jarl Orm med flytten till den stora staden Farsund. Mycket snart inser han att jarlen döljer mörka hemligheter och inte är som andra män. I Ormsborgs skuggor möter Gudmund en vacker tjänsteflicka som vädjar om hjälp att fly undan husbondens skräckvälde. Ett ödesdigert beslut leder Gudmund bort från ön i sällskap med den sköna Liv, stulet guld och en tung syndabörda.

Mina tankar:

Detta är författarens debutbok och den första i en påtänkt serie.

Det är en fantasybok men det skulle nästan lika gärna kunnat ha varit en historisk roman. Den utspelar sig under en tid som man skulle klassa som vikingatid eller medeltid. Jag tycker att författaren har fått till det bra när det kommer till det tidsmässiga, det är skitigt och fattigt, betydligt enklare när det kommer till moderniteter.

Det som slog mig när jag läste de första kapitel var hur likt den på ett sätt var Dracula, och då kanske först och främst filmen Bram Stoker’s Dracula från 1992. Nu är det inte en vampyr vi har att göra med, men Gudmunds första möte med Jarl Orm, fick verkligen mig att jag kände igen berättelsen. Om nu detta är en tillfällighet eller om författaren tagit inspiration från denna berättelse vet jag inte.

Jag skall vara ärlig och säga att jag fasade lite i början om att det skulle vara en rakt igenom förändrad berättelse av Dracula, men i stället för en vampyr så var det en drake som kan ta människoform. Men detta ändrades efter ett tag och gick mera en egen väg.

Det är ett rikt galleri av karaktärer, många namn att hålla koll på men det kändes aldrig rörigt. Författaren har fått till en bra intrig när det kommer till bakgrunden av dessa drakormar som förför människor till att göra saker för dem. Det skapar spända situationer mellan de olika personerna som blir involverade.

Den är bitvis brutal och rå, det sparas inte på det blodiga, men ändå inte så att det tar överhand. Det finns en handling som har ett djup och som man säkerligen kan tolkas in saker om mänsklighetens brister, eller så ser man det som en äventyrlig berättelse som underhåller.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha en fantasybok som ligger lite lägre med det magiska och väsen, även om det är en central sak i berättelsen. Lite mera åt det historiska.

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

lördag 13 juni 2026

Pascal Engman: Kriget

Titel: Kriget
Författare: Pascal Engman
Sidantal: 420
Förlag: Bookmark

Baksidestext:

Josef har avtjänat sitt straff men på utsidan av murarna är livet inte vad det en gång var. Han har bestämt sig för att inte återvända till kriminaliteten, men verkligheten slår till hårt. Kan man verkligen sona sina brott i ett samhälle som dömt en för all framtid?

På andra sidan jorden försöker Antonia fly sitt förflutna. När hon plötsligt står ensam inser hon att det är dags att återvända till Sollentuna. Där hemma väntar ännu en kamp – att skapa ett nytt liv när drogerna fortfarande styr varje tanke.

Familjen Mansour beskyddar sina territorier med all kraft de har, och samtidigt måste de hitta nya vägar för att expandera. Josef dras in i klanens planer och Antonia riskerar att fångas i deras nät. Snart är kriget ett faktum.

Mina tankar:

Detta är den andra delen i Klanenserien, som inleddes med Klanen.

Man skall läsa böckerna i rätt ordning, handlingen fortsätter där förra boken slutade. Det är en del bitar i början som friskar upp minnet vad som hänt tidigare.

Det finns författare som man inte kan lovorda tillräckligt mycket. Nu vill jag absolut inte förminska andra författare som jag läser och vars böcker jag gillar riktigt mycket. Men när det kommer till Pascal Engman så kan jag inte låta bli att ösa ut beröm.

Ändra från första boken han gav ut så har han levererat spänning på högsta nivå. Han har även skildrat olika ämnen i sina böcker på ett sådant sätt att man häpnar av vidden. Med sitt grymma journalistiska öga så fångar han allt på ett ingående sätt och förmedlar det till läsaren på ett sådant sätt att man får sig tankeställare om hur det är i samhället. Han är en av mina absoluta favoriter när det kommer till författare, och det är jag inte direkt ensam om.

Med denna serie som inleddes med Klanen så har han lämnat tillfälligt Vanessa Frank. Det är fortfarande spänning men jag vet inte om jag direkt skulle kalla den för deckare. Däremot så skulle jag säga att detta är Romanen (eller rättare sagt romanserien) med stort R. Det han levererar här är en samhällskildrande roman, en tidsepok, som är så viktigt att den borde vara en obligatorisk läsning i skolorna.

Han har tidigare i Vanessa Frank-böckerna tagit upp ämnet gängkriminalitet och hur det är att leva i dessa områden. Här har vi detta men på ett så mycket större sätt. Med en nästan dokumentär skildring så får vi ta del om hur samhället i Sverige ändrar sig genom åren. Vi stöter på personer som bor i utsatta områden, hur gängen till exempel tar över källarförråden. Det är personer som dras in i denna värld, en del genom blodsband, andra genom att de blir tvingade. Personer som vill ta sig bort från denna värld, men av omständigheter blir fast.

Det är en omskakande läsning och resa som Pascal tar oss läsare igenom. Vi möter många personer i boken, det kan kanske ibland bli lite för många att hålla koll på, men det är ändå inte rörigt. Med sin unika förmåga att fånga karaktärer och miljöer så ger han liv till alla.

Boken tar vid där den förra slutade och situationerna som målades upp i första boken hettas till om något mer. Man får se mer av vissa karaktärer och ta del av deras liv, den utspelar sig några år så man ser de förändras både åldersmässigt och mentalt. Han har skruvat upp om ännu mera här när det kommer till ödesdigra avgöranden.

Jag rekommenderar denna, och hela serien, till absolut alla. Det är en läsning som kommer att ta dig med storm och det kommer i ett sådant utmärkt hantverk att det finns inget att klaga på. Jag längtar till hösten när tredje och (om jag förstår det rätt) sista delen kommer. Hur kommer allt att sluta?

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Patrioterna
Eldslandet (Vanessa Frank #1)
Råttkungen (Vanessa Frank #2)
Änkorna (Vanessa Frank #3)
Kokain (Vanessa Frank #4)
Till minne av en mördare (Skymningsland #1) (Med Johannes Selåker)
X (Vanessa Frank #5)
Skammens väg (Skymningsland #2) (Med Johannes Selåker)
Bestseller (Vanessa Frank #5)
Nomaden (Skymningsland #3) (Med Johannes Selåker)
Ingen (Vanessa Frank #6)
Albinon (Skymningsland #4) (Med Johannes Selåker)
Klanen (Klanenserien #1)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar

fredag 12 juni 2026

Anders Nilsson: Dit lagen inte når

Titel: Dit lagen inte når
Författare: Anders Nilsson
Sidantal: 366
Förlag: Bokfabriken

Baksidestext:

En fruktansvärd storm bryter ut i Göteborg. I dubbel bemärkelse. Kriminalkommissarie Johan Falk, som officiellt är död, drabbar samman med fiender och forna vänner på båda sidor om lagen. För första gången på nio år samlas alla de kvarvarande medlemmarna i specialenheten GSI igen. Och för första gången på tolv år återvänder deras bäste infiltratör Frank Wagner, Kodnamn Lisa, till Göteborg. Men på vilken sida står han egentligen?

Mina tankar:

Detta är den tredje delen i Johan Falk, en bokserie som tar vid 9 år efter den sista filmen. De tidigare delarna heter Slutet var bara början och De döda och de levande.

Jag rekommenderar att man läser böckerna i rätt ordning för att få med sig det mesta när det kommer till bakgrundshistoria. Har man även sett filmerna så är detta ett stort plus, man kommer att känna igen många karaktärer från dessa.

Har man sett Johan Falk på duken så vet man att det är spänning och fartfylld action som står i centrum, tillsammans med en intensiv intrig som osar fara för någon av de involverade. När Johan Falk överförs till bokform så är det absolut inget undantag med dessa element. Det är en film i bokformat.

Anders Nilsson, en riktig veteran när det kommer till filmer, kan verkligen sin sak när det kommer till att ha en stenhård kontroll i scener, måste använda detta ord, när det händer många saker. Det är filmregissören som kommer fram och håller i alla trådarna. Han gör det med en så säker hand att det blir glasklart för läsaren. Vi kastas rätt in i en levande actionrulle när vi läser.

Det märks verkligen att det är en av skaparna som skriver dessa böcker, de kan sina karaktärer och vet hur de agerar och reagerar, pratar. När man läser denna bok ser jag Jakob Eklund och alla de andra från filmerna, det kanske är på gott och ont, men det är ändå härligt på ett sätt att ha dessa karaktärer så utmejslade som man fått genom att se skådespelarna i så många filmer.

Just i denna bok så har vi en pulshöjande spänning, det stormar i Göteborg och inom den undre världen pågår saker som man kan säga är en andra storm. Seth Rydell är i hetluften, Frank Wagner gör entré med en dold agenda och Johan Falk dras in i allt som leder till att man kanske måste röja sig från sin officiella död. Allt leder till en dödlig uppgörelse.

Jag rekommenderar denna till alla som vill ha en riktig actionrökare till spänningsroman. Det är underhållning på hög nivå, bara att luta sig tillbaka och njuta av resan.

Omdömen om tidigare böcker av författaren:

Slutet var bara början (Johan Falk #1)
De förbjudna kapitlen (Spionernas krig #1)
De döda och de levande (Johan Falk #2)
Vägen in (Frank Wagner #1) (Tillsammans med Peter Lindmark)
Den djävulska fällan (Spionernas krig #2)

Följ mig på Facebook eller Instagram
Bokbloggar.nu - Samlar bloggar om litteratur
Se vad andra tyckte om boken: Bokbloggar